Tieto- ja viestintätekniikan insinööri, peliteknologia ja älykkäät järjestelmät, päivätoteutus
Hakuaika: 11.3.-25.3.2025
Ohjelmoi fysiikkaa virtuaalissa maailmoissa ja oikean elämän simulaattoreissa
Opiskelijat saavat insinöörikoulutuksessa valmiudet alan asiantuntijatehtäviin sekä yrittäjyyteen. Peliteknologian koulutuksesta valmistuu rautaisia ohjelmistoalan asiantuntijoita, jotka osaavat soveltaa osaamistaan pelialan lisäksi monilla muillakin teollisuuden aloilla. Älykkäät järjestelmät -koulutuksesta valmistunut insinööri voi toimia mielenkiintoisissa tulevaisuuden teknologian laite- ja ohjelmistosuunnittelun tehtävissä. Opinnot ovat käytännönläheisiä ja opittua teoriaa sovelletaan käytäntöön erilaisten käytännön projektitöiden kautta.
Suuntautumiset
Koulutuksessa on 40 aloituspaikkaa ja molempiin suuntautumisvaihtoehtoihin on rajattu ryhmäkoko. Opiskelijat suuntautuvat ensimmäisen vuoden yhteisten opintojen jälkeen soveltuvuuden, taitojen ja opintomenestyksen perusteella joko peliteknologiaan tai älykkäisiin järjestelmiin.
Peliteknologia
Peliteknologian opinnoissa erikoistut ohjelmistosuunnitteluun ja opintojen pääpaino on pelimoottori- ja peliohjelmoinnissa. Pelimoottoriohjelmoinnin moduulissa opit myös reaaliaikagrafiikan tai visuaalisten efektien ohjelmointia, peliohjelmoinnissa esimerkiksi mobiilipelien tai verkkopelien ohjelmointia sekä perehdyt pelien tekoälyyn. Opiskelu on osin projektimuotoista ja työjärjestykseen onkin varattu kokonaisia projektipäiviä, jolloin opiskelijat keskittyvät projektien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Projektiopinnoissa saat tehdä myös työelämälähtöisiä tai oman kiinnostuksesi mukaisia peliprojekteja.
Älykkäät järjestelmät
Älykkäissä järjestelmissä erikoistutaan laitesuunnitteluun ja laiteläheiseen ohjelmointiin. Opintojen pääpaino on älykkäiden järjestelmien elektroniikan, tietoliikenteen, tietokantojen ja käyttöliittymien suunnittelussa ja toteutuksessa. Koulutuksessa älykkäiden järjestelmien sovellusalueina toimivat mm. hyvinvointi, liikunta, pelillisyys, älykkäät ympäristöt ja teollisuus. Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä myös uusiin tulevaisuuden teknologioihin, kuten esim. esineiden internet (Internet-of-Things). Koulutuksesta valmistunut insinööri on asiantuntija, joka osaa soveltaa osaamistaan laite- ja ohjelmistosuunnittelun tehtävissä monipuolisesti eri aloilla, myös pelialalla.
Opinnot
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörin koulutus kestää 4 vuotta ja sen laajuus on 240 opintopistettä. Lue lisää koulutuksen sisällöstä ja opintojen ajoituksesta opinto-oppaasta.
Minkälaisiin töihin valmistun
Ohjelmistoalan osaajaksi
Valmistumisen jälkeen voit työskennellä monenlaisissa ohjelmistokehityksen työtehtävissä. Työnimikkeenäsi voi olla esim. Game Engine Programmer, Graphics Programmer, ohjelmistosuunnittelija, Software engineer, R&D engineer, Sales engineer, Embedded Programmer, suunnitteluinsinööri, tuotekehitysinsinööri tai projekti-insinööri.
Projektit
Kädet kiinni koodissa ja kolvissa
Opinnoissa pääset työskentelemään erilaisissa projekteissa, joissa opittua teoriaa sovelletaan käytännössä hihat käärittynä. Peliteknologian projekteissa saat käyttöösi mm. uusimman VR-teknologian ja älykkäissä järjestelmissä pääset käsiksi sensoreihin ja IoT-ratkaisuihin.
Pelialan tradenomikoulutus
Kajaanin ammattikorkeakoulussa voit opiskella pelialaa myös tradenomina. Tietojenkäsittelyn pelialan koulutuksessa on mahdollista suuntautua graafikoksi, ohjelmoijaksi tai tuottajaksi.
Hae koulutukseen Opintopolussa
Koulutuksen tiedot
Aloituspaikat
Laajuus
Tutkintonimike
Lisätietoja koulutuksesta
Koulutus- ja tutkimuspäällikkö
Jonna Kalermo-Poranen
puh. 044 710 1049
jonna.kalermo-poranen@kamk.fi
Opiskelumuoto
Hakeminen
Valintakokeet
Lisätietoja valintaperusteista ja valintakokeista löytyy Opintopolku -palvelusta
Muut tavat aloittaa opinnot
Voit aloittaa opiskelun KAMKissa myös yhteishakujen ulkopuolella