Pelien hyötysovellukset AR/VR

Pelien hyötysovelluksista apua monille toimialoille

Hyötypelillä (serious game) tarkoitetaan peliä, joka on suunniteltu ensisijaisesti muuhun kuin viihdekäyttöön, kuten markkinointiin, tiedottamiseen, opetukseen, perehdyttämiseen, toiminnan kehittämiseen tai terveyden edistämiseen.

Peliteknologian ja pelinomaisten elementtien hyödyntäminen viihdepelisektorin ulkopuolella on viime vuosina ollut kasvavan kiinnostuksen kohteena. Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen povataan lähitulevaisuudessa yleistyvän tuntuvasti eri toimialoilla ja tuovan mukanaan kilpailuetua ja tehokkuutta. Myös kansalaiset ja julkisen sektorin toimijat ovat hyötypelisovellusten hyödyntäjiä.

Projektitoiminnassa olemme keskittyneet soveltamaan virtuaalitodellisuutta, peliteknologiaa ja hyötypelejä opetukseen, perehdyttämiseen, turvallisuuden lisäämiseen, teollisuuden käyttökohteisiin sekä markkinoimiseen ja tiedottamiseen.

Pelikehityspalvelut

Kajaanin Ammattikorkeakoulu tarjoaa pelinkehityspalveluita yrityksille, yhteisöille, yhdistyksille, yksityishenkilöille, tutkimuslaitoksille sekä muille ulkopuolisille toimijoille. Pelikehitystiimeillä on kattava kokemus simulaattoreiden, terveyspelien, virtuaalisten ympäristöjen sekä opetuspelien kehittämisestä.

Erilaisten mittalaitteiden ja sensorien liittäminen pelimaailmaan mahdollistaa uudentyyppisten peliympäristöjen luomisen. Pelikäyttöön tarkoitettujen laitteiden lisäksi meillä on kokemusta esimerkiksi silmänliikkeiden ja sykkeen integroimisesta peliympäristöihin.

Onko yritykselläsi tarve luoda pelillinen ympäristö? Pelkkä idea riittää, me kerromme miten idean voi toteuttaa.

Tutustu referenssicaseihin

Clever Simulation Entertainment -tiimi

Täysipäiväisesti hyötypelien parissa työskentelevä, noin kymmenhenkinen Clever SE -asiantuntijatiimi on erikoistunut virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen soveltavaan tutkimukseen ja kehittämiseen. Toteutamme joustavasti ja ammattitaitoisesti ratkaisun hankkeessa määriteltyyn tai asiakkaan tunnistamaan haasteeseen. Laaja-alainen osaamispohjamme yhdistettynä moderneihin TK-ympäristöihin mahdollistaa tehokkaan sovelluskehityksen toimialaan katsomatta.

Käytössämme on ajantasainen ja monikäyttöinen pelikehityslaboratorio, joka koostuu uusimmista VR- ja AR-laitteista, keskeisimmistä pelikehityksen ohjelmistoista, 3D-mallinnustyökaluista sekä supertietokoneen tarjoamasta laskentakapasiteetista.

Ota yhteyttä
Sähköpostit muodossa etunimi.sukunimi@kamk.fi

Projektipäällikkö

Kyösti Koskela

Virtual Industry Solutions (VIS) -tiimi

Virtual Industry Solutions (VIS) -tiimi keskittyy teollisuuden virtuaalisovelluksiin liittyvään tutkimus- ja kehitystyöhön. VIS-tiimillä on vahva panostus kaivosteollisuutta palvelevien visualisointiratkaisujen kehittämisessä, mutta TKI-toimintamme ulottuu myös muihin teollisuuden aloihin.

Autamme teollisuuden toimijoita hyödyntämään ympäristöstä, laitteistoista ja prosesseista kerättyä dataa visualisoimalla sen helposti tarkasteltavaan muotoon, mikä auttaa yritysten päätöksentekoa. Virtuaalitodellisuuden avulla esim. turvallisuusasioihin perehdyttäminen sujuu tehokkaasti. TKI-toimintamme on pitkälti yrityslähtöistä – kehitämme ratkaisuja aitoihin tarpeisiin.

Ota yhteyttä
Sähköpostit muodossa etunimi.sukunimi@kamk.fi

Projekti-insinööri

Alisa Moilanen