Learning Life – Mysteeri 24/7 on paras suomalainen oppimisratkaisu – KAMKin vahva pelialan osaaminen saa tunnustusta kansallisesti
Kajaanin, Laurean ja Hämeen ammattikorkeakoulun kehittämä oppimispeli Learning Life – Mysteeri 24/7 valittiin 5.6.2023 Tampereella parhaaksi suomalaiseksi oppimisratkaisuksi. Learning Life – Mysteeri 24/ jakoi pääpalkinnon Turun ammattikorkeakoulun FIT-tutkimusryhmän MarISOT -koulutussovelluksen kanssa.
Paras suomalainen oppimisratkaisu -kilpailun vuoden 2023 teemana oli Maailma pelissä – pelit ja pelillisyys avaimina kestävään tulevaisuuteen. Ensimmäistä kertaa historiassaan kilpailun pääpalkinnon jakoi kaksi voittajaa. Raati antoi kunniamaininnan Win or Learn Oy:n Mathness-ratkaisulle, joka voitti myös yleisön suosikki -palkinnon.
Kajaanin ammattikorkeakoulun vahva pelialan osaaminen on jo pitkään valjastettu monenlaiseen käyttöön sekä sovellusaloihin. Palkinto on erinomainen osoitus siitä, että pelillistämisellä voidaan edistää nuorten hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Monialainen yhteistyö oppilaitosten, nuorten ja ammattilaisten kesken loi loistavan kokonaisuuden.
”Pelin kehitystyössä nähtiin, miten hienosti moniammatillinen, AMKien välinen ja tiivis työ loppukäyttäjien, eli upeiden nuorten ja rautaisten ammattilaisten, kanssa toimi. Lopputuloksena on oikeasti hyvä peli. KAMK:lta tämä on hyvä esimerkki hoitotyön koulutuksen ja Clever Simulation Entertainment -pelinkehitystiimin jo vuosia jatkuneesta aktiivisesta yhteistyöstä. Yhdessä tehdään, opitaan ja onnistutaan!”, iloitsee Learning Life – Mysteeri 24/7 projektipäällikkö Taina Romppanen.
”Olemme erittäin iloisia tästä palkinnosta. KAMKin vahva pelialan osaaminen on tunnistettu kansallisesti jo pitkään ja se jatkaa edelleen voittokulkuaan. Olemme pystyneet myös osoittamaan, että pelillistäminen on mahdollista monella eri elämän osa-alueella. Pelialan markkinat ja kehittäminen jatkuvat myös alueella tulevaisuudessa, #GameCityKajaani -hankkeen tiimoilta, toteaa rehtori Matti Sarén.
Kajaanin, Laurean ja Hämeen ammattikorkeakoulun Learning Life – Mysteeri 24/7 on Kelan ammatillisen kuntouksen ja ohjauksen tueksi tehty virtuaalinen (VR) pakopeli nuorille ja nuorille aikuisille. “Pelin mahdollisuudet kasvattaa nuorten osallisuuden tunnetta ja ehkäistä syrjäytymistä ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä. Peli toimii yhdessä ohjaajan kanssa pelattuna erinomaisesti – pelitilanteen rento ja turvallinen ilmapiiri auttaa nuorta sanoittamaan omaa tilannettaan.”
Ensimmäisen sijan jakoi Turun ammattikorkeakoulun FIT-tutkimusryhmän MarISOT. Kyseessä on VR-koulutussovellus, jonka taustajärjestelmään on suunniteltu tekoäly analysoimaan käyttäjän suoritusta. Sovelluksen avulla harjoitellaan rahtilaivan törmäystilannetta merellä. Kunniamaininnan ja yleisön suosikki -tittelin sai Win or Learn Oy:n Mathness, joka on tarinavetoinen seikkailu-pulmapeli. Peli kannustaa murtolukujen, lukukäsitteen ja ongelmanratkaisun harjoittelua ainutlaatuisella tavalla.
Lisätietoja:
Taina Romppanen
taina.romppanen@kamk.fi
044 7101 232
Matti Sarén
rehtori
matti.saren@kamk.fi
p. 044 7101 600