Itä-Suomen matkailulle 1,25 miljoonan euron tuki – Viiden maakunnan yhteistyöllä kansainvälistä kasvua myös Kainuun matkailulle

Järvimaisema

Kainuun kansainvälinen matkailu saa vahvistusta viiden maakunnan yhteistyöstä

Itä-Suomen matkailua edistetään merkittävällä, 1,25 miljoonan euron kehittämishankkeella, joka kattaa viisi maakuntaa: Kainuun, Pohjois-Karjalan, Etelä-Karjalan, Pohjois-Savon ja EteläSavon. ”Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II” -hanke tähtää koko alueen matkailualan pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantamalla niiden kilpailukykyä ja alueen kansainvälistä saavutettavuutta. Kainuun osuutta toteuttaa Kajaanin ammattikorkeakoulu, joka toimii koko ryhmähankkeen päätoteuttajana. Kainuun osuus hankkeen budjetista on noin 832 000 €, joka sisältää myös muiden alueiden ostopalvelut.

Arctic Lakeland Finland -alueen tunnettuus kasvaa entisestään

Arctic Lakeland Finland on Järvi-Suomen matkailun suuralueen pohjoisin osa. Visit Finland on jakanut Suomen matkailualueellisesti neljään eri suuralueeseen; Helsingin seutu, Lappi, Järvi-Suomi sekä Rannikko ja saaristo. Hanke tarjoaa Kainuun kansainvälisen matkailubrändi Arctic Lakeland Finlandille merkittäviä etuja. Hankkeen myötä kainuulaiset matkailuyritykset ja -toimijat saavat lisää näkyvyyttä, joka mahdollistaa entistä laajemman yhteistyön eri alueiden välillä. Lisäksi Arctic Lakeland -brändin tunnettuutta kehitetään vahvistamalla sen markkinointia ja tuomalla alueen yrityksiä esille uudessa kanavassa visitlakelandfinland.com. Erilaiset ylimaakunnalliset toimenpiteet, kuten uudet kiertomatkailutuotteet maakuntien alueella tuovat useita etuja yrityksille.

Pro Lakeland II -ryhmähankkeella tuotetaan toimenpiteiden kautta dataa, jonka avulla pystytään edistämään matkailualan pk-yritysten kansainvälistä kasvua. Toimenpidelistaus on laaja – se sisältää yhteisen materiaalipankin ja brändimateriaalin tuottamisen, erilaisten markkinoinnin digitaalisten pilottien ja kokeiluiden toteuttamisen, ylimaakunnallisten matkailupalvelupakettien tuottamisen, Lakeland Airport – toimintamallin kehittämisen, uusien toimintamallien ja käytänteiden kehittämisen tulevaisuuden uusien osaajien ja opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Kaikkien toimenpiteiden tavoitteena on hankealueen matkailuyritysten ja niiden osaamisen kehittyminen. Toimenpiteiden tuloksista ja vaikuttavuudesta sekä onnistumisista ja kehittämiskohteista kerätään dataa, jotta pystytään kehittämään toimintaa faktaperusteisesti. Koko ryhmähankkeen vaikutusalueella on yhteensä arviolta 790 matkailuyritystä, jotka hyötyvät hankkeen kehittämis- ja markkinointitoimenpiteistä.

Toimenpiteiden avulla alueen tunnettuus kohoaa entisestään, vieden sitä askeleen lähemmäksi Visit Finlandin Lakeland 2030 -vision toteutumista: maailman tunnetuimman ja halutuimman järvialueen asemaa. Lisäksi hanke tuo merkittävää kasvua kansainvälisistä asiakasvirroista kompensoimalla menetetyt kohdemarkkinat ja luomalla vahvan perustan alueen matkailun tulevaisuudelle.

Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös läntisen Järvi-Suomen kanssa muun muassa yhteisen www.visitlakelandfinland.com -sivuston kehittämisen osalta, sekä eri kehittämishankkeiden kanssa alueella. Hanke jatkaa Visit Finlandin aloittamaa Lakeland -työtä.

Infolaatikko:

Hanke: ”Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II”

Toteutusajankohta: 1.1.2024 – 30.9.2026

Toteuttajina

  • Kajaanin ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja)
  • Business Joensuu Oy (Pohjois-Karjala)
  • goSaimaa Oy (Etelä-Karjala)
  • Mikkelin Seudun Matkailupalvelu ry (Etelä-Savo)
  • Kehitysyhtiö SawoGrow (Pohjois-Savo)

Rahoittajana Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto

Lisätietoja:

Hanna Linjala
Projektiasiantuntija
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II
Hanna.linjala@kamk.fi
040 5837362

Saara Uusiheimala
Projektiasiantuntija
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II
Saara.uusiheimala@kamk.fi
040 483 9875