Tulevaisuuden kunta menestyy asiakaskokemukseen panostamalla ja digitalisuuden mahdollisuuksia hyödyntämällä. Digitalisaation merkitys tulevaisuuden kunnissa on laajempi kuin osataan edes vielä tunnistaa. Digitalisaatio on uudenlaisten toimintatapojen, yli sektori- ja kuntarajojen välistä yhteistyön rakentamista ja hallitun yhteistyön mahdollistamista. Digitalisaation hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla ei ole nykyisten prosessien muuttamista digitaaliseen muotoon, vaan asiakaslähtöistä palvelujen uudelleen suunnittelua ja koko toimintamallin muutosta.
Digitalisaation edistäminen vaatii nykytilan kartoittamista ja ymmärtämistä; niiden pohjalta on asetettava tavoitteet kehittämiselle. Hankkeen kohderyhmän muodostavat kuusi Kainuun kuntaa (Hyrynsalmi, Kajaani, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi ja Sotkamo) ja Kajaanin ammattikorkeakoulu sekä niiden henkilöstö. Korona-aika on haastanut näiden organisaatioiden toiminnan. Kajaanin ammattikorkeakoulun osalta digitalisaatio on tapahtunut nopeasti opetuksen osalta koronan aikana. Sen sijaan hallinnon ja tukipalveluiden osalta systemaattinen tarvelähtöinen digitalisaation kehittäminen on ollut vähäistä. Nämä tekijät ovat pakottanut organisaatiot miettimään toiminnan uudella tavalla ja tämä muutos on pysyvää.
Hankkeessa rakennetaan kunnille ja KAMK:lle digitiekartta. Digitiekartta on digitalisaation edistämisen suunnitelma siitä, mitä ja miksi digitalisoidaan, missä järjestyksessä ja millä aikataululla. Se pitää sisällään toimenpidekokonaisuuksia, toimenpiteitä sekä niiden vastuuttamista. Tiekartassa määritellään digitavoitteet, digitalisaatiolupaukset ja visio siitä, mihin organisaatio on matkalla.