Hankkeen taustalla ovat ammatillisen koulutuksen uudistuksen ja lukioiden uuden opetussuunnitelman myötä tunnistetut opettajien ja ohjaajien osaamistarpeet yhteiskunnan ja työelämän muutokseen liittyen. Hankkeessa tarkastellaan siksi myös tulevaisuuden työelämää ja osaamistarpeita: miltä näyttää puu-, bio- ja muiden luonnonvara-alojen, kulttuuri-, elämys- ja matkailualojen ja muiden entisten ja uusien toimialojen tulevaisuus Kainuussa, Lapissa ja Koillismaalla? Millaista osaamista tarvitaan? Miten työn tekemisen tavat muuttuvat digi-, alusta-, jakamis- ja verkostotaloudessa? Tulevaisuuden työelämätieto ja ymmärrys moninaisista taidoista auttavat oppilaitoksia ja alueen työnantajia hahmottamaan erilaisia mahdollisuuksia ja tulevaisuuspolkuja sekä toisen asteen että korkeakouluopintojen jälkeen.
Hankkeessa tuotettavien menetelmien ja koulutusten avulla lisätään opettajien ja ohjaajien tulevaisuusosaamista sekä valmiuksia tukea opiskelijoiden ja ohjattavien osaamisidentiteetin ja tulevaisuustaitojen rakentumista. Hankkeessa kehitetään heidän työnsä tueksi työkaluja ja ohjauksen malleja, joiden avulla opiskelijoita saadaan pohtimaan omien tavoitteiden sekä osaamisen ja työn yhteyksiä ja merkityksiä: Mitä tahdon tehdä maailmassa? Mitä merkitystä osaamisellani on nyt ja tulevaisuudessa? Millaista työtä nyt ja tulevaisuudessa tehdään omalla alueellani ja miten haluan olla siinä mukana? Mitä muualta hankittua osaamista voin tuoda tulevaisuuden työelämään?
Hankkeessa jalostetaan 2. asteen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä alueellisten ohjauspalvelujen tarjoajien valmiuksia tukea opiskelijoita ja asiakkaita seuraavien taitojen kehittämisessä:
- Osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen ja sanoittaminen sekä osaamisen kehittämisen mahdollisuudet osaamisidentiteetin kehittyminen
- Monenlaisten mahdollisuuksien sekä työ- ja elämänpolkujen hahmottaminen tulevaisuusajattelun kehittyminen ja tulevaisuususko
- Omannäköisten koulutus- ja työelämävalintojen tekeminen tulevaisuuden (työelämän) mahdollisuuksien hahmottaminen ja ennakointi, päätöksentekotaitojen kehittyminen