Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Virtuaalinen pakopeli uudistaa nuorten ammatillista kuntoutusta ja ohjausta Learning Life – Mysteeri 24/7 -peli kehitetty KAMK:issa

Ajankohtaista

 

Tapahtumat

    Uutiset

    Virtuaalinen pakopeli uudistaa nuorten ammatillista kuntoutusta ja ohjausta Learning Life – Mysteeri 24/7 -peli kehitetty KAMK:issa

    8.12.2021 12.00

    Nuorten ammatilliseen kuntoutukseen ja ohjaukseen tarkoitettu virtuaalinen pakopeli Learning Life – Mysteeri 24/7 julkaistiin marraskuun lopussa Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Peli on yksi ensimmäisistä nuorten ohjaukseen kehitetyistä virtuaalisista hyötypeleistä. Pelin ovat tuottaneet Kajaanin ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammattikorkeakoulu, ja sen kehittämisen on rahoittanut Kela. Pelin tekninen toteutus on tehty Kajaanin ammattikorkeakoulun Clever Simulation Entertainment -tiimissä.

    Learning Life – Mysteeri 24/7 -pelin tavoitteena on ammatillisessa kuntoutuksessa olevien 16–29-vuotiaiden nuorten opiskeluvalmiuksien sekä arjen hyvinvointiin ja hallintaan liittyvien valmiuksien parantaminen. 

    - Meillä on ollut mahdollisuus tehdä työtä yhdessä mahtavien nuorten kanssa, hankkeen projektipäällikkö Taina Romppanen Kajaanin ammattikorkeakoulusta sanoo.
    Pelin suunnittelussa ja testauksessa on ollut mukana nuoria sekä heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia.  Nuoret ovat pitäneet peliä monipuolisena ja arjen ongelmiin pureutuvana. 

    Pelissä on kolme kenttää, jotka ovat asunnon hankkiminen, työ- tai opiskelupaikan hankkiminen ja arjen hallinta. Pakopeliä pelataan joko Oculus Quest -virtuaalilaseilla tai tietokoneversiona PC:lla. Learning Life – Mysteeri 24/7 löytyy ilmaiseksi Steamista. Kelan Moodle-pohjaiseen verkkokouluun se tulee joulu-tammikuussa.

    Peliä voivat hyödyntää Kelan toteuttamaa ammatillista kuntoutusta järjestävät palveluntarjoajat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä alan koulutusorganisaatiot. Ohjauksen tueksi on tuotettu ammattilaisen käsikirja ja tekninen ohje.

    Pelin julkistamistilaisuudessa puhujina olivat muun muassa talous- ja sosiaalihistorian dosentti, nuorisotutkimusverkon vastaava tutkija Mikko Salasuo sekä terveys- ja hyötypelien asiantuntija, Kajaanin ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn lehtori Tanja Korhonen.

    Kelan rahoittama yhteishanke Mysteeri 24/7 alkoi vuoden 2020 alussa ja päättyy tämän vuoden 2021 lopussa. Yhteistyökumppaneina ovat olleet muun muassa Kainuun ammattiopisto, Kulttuuripaja Marilyn ja Kumppaniksi ry.

    LISÄTIETOJA
    Kajaanin ammattikorkeakoulu
    Hankkeen projektipäällikkö, lehtori
    Taina Romppanen
    p. 044 7101 232
    taina.romppanen(@)kamk.fi

    Clever Simulation Entertainment, Kajaanin ammattikorkeakoulu
    Pelituottaja 
    Kyösti Koskela
    kyosti.koskela(@)kamk.fi
    0447101269