Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Vakakatti – toiminnan kautta oppimisen iloon!

Uutisarkisto

Vakakatti – toiminnan kautta oppimisen iloon!

Yleisökuva 7_ylä.JPG
24.4.2013 12.37

Kajaanissa järjestettiin 20.4.2013 kaikkien aikojen ensimmäinen Vakakatti-koulutuspäivä. Se oli suunnattu Kainuun varhaiskasvatuksen työntekijöille ja osallistujia oli noin 500. Ainutlaatuinen päivä oli suunniteltu ja toteutettu verkostoyhteistyönä ja sen ansiosta lähes koko varhaiskasvatuksen henkilöstö oli mukana. Päivän teemaksi oli valittu ”kohti koululaistaitoja”, koska varhaiskasvatuksessa valmistellaan parhaillaan laki- ja opetussuunnitelmauudistuksia.

Miten lapsen oppimiselle turvataan hyvä alku?

Koulutuspäivän avasi opetustoimen ylitarkastaja Hanna-Mari Sarlin Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta. Hän pohti puheenvuorossaan, miten lapsen oppimiselle turvataan hyvä alku. Hän nosti esille moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja pyysi myös kainuulaisia olemaan hereillä uuden varhaiskasvatuslain ja opetussuunnitelmatyön suhteen.
 
”Oppimisen turvaamisessa monipuolinen ja turvallinen toimintaympäristö takaa, että lapsen kehitykselliset tarpeet voidaan huomioida joustavasti. Hyvinvointi-, terveys- ja sivistyserot eivät saa suurentua. Tähän tarvitaan laadukasta varhaiskasvatusta.”

Varhaiskasvatus on siirtynyt hallinnollisesti tämän vuoden alusta opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen. Se tarkoittaa, että 2014 alusta varhaiskasvatus on myös aluehallintoviraston näkökulmasta osa opetustointa. Hanna-Mari Sarlin kertoi olevansa varhaiskasvatuksen neuvottelukunnassa ja että hänen kauttaan voidaan vielä viestiä Kainuusta päättäjille.

Opetushallituksen terveiset koulutuspäivään toi opetusneuvos Arja-Sisko Holappa. Hän kertoi valtiontalouden kehyksistä vuosille 2014–2017. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen parantamiseksi otetaan käyttöön joustava hoitoraha ja tuntiperusteinen päivähoito. Päivähoidon säännökset uudistuvat ja yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa tiivistetään.

Esiopetukseen kohdistuu paljon odotuksia: Esiopetuksen tavoitteena on edistää lapsen kehitys- ja oppimisedellytyksiä sekä vahvistaa lapsen sosiaalisia taitoja, tervettä itsetuntoa leikin ja oppimiskokemusten kautta. Esiopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan toimintakulttuuria, johon kuuluu ilo oppimisesta, hyvinvointi, laaja-alainen osaaminen ja lapsen osallisuus.

”Johan teitä viime keväänä kehuttiin…”

Vakakatti-koulutuksen yhteisen luento-osuuden työpahoinvoinnista piti Puolangan sivistysjohtaja, pessimisti Maija Saviniemi. Luento oli täyttä rautaa työpahoinvoinnista ja se sai osallistujat hihittelemään ja hörähtelemään.

Luennossa kuulijat saivat esimerkiksi vinkkejä siihen, kuinka esimies/työntekijä voi maksimoida työpahoinvoinnin. Saviniemi kertoi, että hän on päättänyt, että valittaa toisten tekemisistä vain jos ”pystyy itse tekemään paremmin tai esittämään vaihtoehtoisen ratkaisun”. Monista työpahoinvoinnin aalloista päästään kohti pelastusveneitä, kun vain uskaltaa avata suunsa ja rikkoa hiljaisuuden. Pessimisti toimiikin usein työyhteisön kyseenalaistajana ja valmistautuessaan aina pahimpaan, tulee tehneeksi työnsä hyvin.

Ajattelumalli ”Kun parhaansa yrittää, voi joskus onnistuakin” havahduttaa huomaamaan, mistä onnistumisen kokemukset usein kumpuavat: siitä, että tekee parhaansa työssä, jonka kokee tärkeäksi. Mielekkyys on sitä, että selviytyy haastavistakin tilanteista.

Työpajat ja työtavat 

Koulutukseen osallistujat saivat valita päivään kaksi työpajaa. Työpajavalikoima oli laaja ja se sai osallistujilta innostuneen vastaanoton. Vaikka ulkona satoi räntää, sisätiloissa oli keväisen iloista. Kouluttajat jakoivat osaamistaan ja käytännön ideoita työpajoissa. Mitä teatteri opettaa? Miten identiteettiä voi peilata kuvataiteen keinoin? Millainen on muovimukisoitin? Miten luontoa voi tutkia? Millainen romanikulttuuri on? Miten loruleikit tukevat kielellistä tietoisuutta? Mitä vedestä voi tutkia?

Tässä hetkessä pysyy mielessä
lehtivihreä,
joka odottaa
kuten kukassa,
uutta kevättä,
puihin lehteä.

Kainuussa kasvetaan ja kasvatetaan

Koulutuspäivä päättyi Kainuun sivistysjohtajien ja sivistyslautakuntien puheenjohtajien Katse tulevaisuuteen -paneelikeskusteluun. Keskustelun puheenjohtajana oli Vakakatti-idean äiti, AIKOPAn johtaja Tuula Honkanen. Päättäjät ja kuuntelijat olivat molemmat varhaiskasvatuksen puolella ja yleisö innostui välissä taputtamaan panelisteille kannustavasti. Keskustelijat toivat esille kuntiensa hyviä käytänteitä: joustavat hoitomahdollisuudet, palautekäytännöt, erityislasten huomiointi, seurakuntayhteistyö, moniammatillisuus ja liikuntakasvatus.

Kehittämisen kohteina panelistit näkivät esimerkiksi vanhemmuuden tukemisen ja kiireen taltuttamisen. Varhaiskasvatuksen pitäisi pystyä tarjoamaan jokaiselle lapselle kokemus, että hän on tullut nähdyksi ja kuulluksi. Sivistysjohto uskoo, että kun turvataan varhaiskasvatukselle hyvät toimitilat, kasvattajille riittävästi koulutusta ja työhyvinvointia, Kainuu pysyy lapsille hyvänä paikkana elää.

 

Lisätietoja ja haastattelut:
Johtaja Tuula Honkanen
etunimi.sukunimi@oulu.fi
040 575 9242