Kajaanin ammattikorkeakoulun johtamis- ja laatujärjestelmä noudattaa eurooppalaisen korkeakoulutuksen laadunvarmistuksen periaatteita ja suosituksia (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area).
KAMKin johtamis- ja laatujärjestelmä koostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat strategia, toimenpideohjelma, toimintasuunnitelma sekä toimintamallit. Jokaisella järjestelmän osalla on oma perustehtävänsä ja osat tukevat toisiaan. Taustalla on jatkuvan kehittämisen malli PDCA. Jatkuva suunnittelun, toiminnan, arvioinnin ja kehittämisen sykli toteutuu järjestelmän kaikilla osa-alueilla.
KAMK:n toimenpideohjelma perustuu KAMK:n strategiassa esitettyihin tavoitteisiin. Se kuvaa KAMK:n keskeisimmät strategiset tavoitteet, niitä kuvaavat mittarit, määritellyt tavoitteet sekä pääasialliset toimenpiteet. Toimenpideohjelma on ensisijaisesti KAMK:n organisatorista kehittämistä ja kehittymistä kuvaava työkalu, jonka keskeisimpinä sidosryhminä toimivat KAMK:n ylin johto, Kajaanin kaupunki (omistaja) sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Toimenpideohjelma tehdään neljän vuoden ajanjaksoissa.
KAMK-tasontoimintasuunnitelmassa kuvataan hallitut, resursoidut ja aikataulutetut konkreettiset kehittämistoimet, joilla toimenpideohjelmassa määriteltyjä tavoitteita toteutetaan ja sitä kautta KAMK:n visiota tavoitellaan käytännössä.
KAMK-tason toimintasuunnitelman pohjalta yksiköt laativat omat toimintasuunnitelmansa, jotka toimivat operatiivisen johtamisen välineenä. Toimintasuunnitelmat koostuvat 1-2 vuoden ajanjaksoista, jotka on sidottu henkilöstön työsuunnitteluun sekä tulostavoitteisiin.