Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Pelialan opinnäytekilpailun voitto Kajaaniin

Uutisarkisto

Pelialan opinnäytekilpailun voitto Kajaaniin

26.5.2016 15.00

Vuoden 2016 pelialan opinnäytetyökilpailun ovat voittaneet Daniela Yli-Kiikka Kajaanin ammattikorkeakoulusta ja Max Sjöblom Aalto-yliopistosta.

Ammattikorkeakoulusarjan voittajaksi selvisi Daniela Yli-Kiikan tutkielma ”Designing the user interface for Wizard Wars”. Yli-Kiikan työ selvittää moniulotteisesti, millaisia asioita tulee ottaa huomioon suunniteltaessa pelikäyttöliittymiä tableteille. Keskeiseksi haasteeksi muodostuu sulavan käytettävyyden ja visuaalisen puoleensavetävyyden yhdistäminen. Ratkaisuksi Yli-Kiikka tarjoaa modulaarista käyttöliittymää, joka takaa sekä käyttöliittymäelementtien keveyden että yhtenäisen visuaalisen ilmeen. Suunnitteluperiaatteiden ja käytännön käyttöliittymäratkaisuiden välinen vuoropuhelu osoittaa laaja-alaista ymmärrystä pelikäyttöliittymistä ja niiden suunnittelusta.

Yliopistosarjassa voiton vei Max Sjöblomin työ ”Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives”. Työ käsittelee digitaalisten pelien yleisöjä.

Pelialan vuosittaiset opinnäytepalkinnot jaettiin nyt neljännen kerran. Palkinnon jakavat yhteistyössä pelitutkijoiden verkosto DiGRA Finland sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames. Kilpailuun lähetettiin yli kolmekymmentä lopputyötä kaikkiaan kuudestatoista eri suomalaisesta oppilaitoksesta.

Tiedotteen voi lukea kokonaisuudessaan Neogamesin nettisivuilta:  http://www.neogames.fi/max-sjoblom-ja-daniela-yli-kiikka-vuoden-2016-pelialan-opinnaytekilpailun-voittoon/